Bijl smeden tijdrovend?


Luciën

Recommended Posts

Ik denk dat de meesten van jullie forumbezoekers al het genoegen hebben gehad gebruik te maken van één van de twee beschikbare smeedovens op het Grote Bereneiland. Ik al meermaals. Een paar pijlpunten maken kost ons een uurtje. Een geïmproviseerd jachtmes een tweetal en voor een bijl zijn we drie uur lang bezig. Ik was weleens benieuwd hoe realistisch dit zou zijn. Ik vond een aardig filmpje van de Cursus Basisvaardigheden 'Smeden doe je zo' en het blijkt dat het lang zo makkelijk nog niet is. Zeker niet een vlijmscherp mes!

Wie pleit er, met mij, trouwens na het zien van het filmpje voor het introduceren van het aambeeld? Mij lijkt dat een hele aardige toevoeging en een stuk beleving toevoegen ten opzichte van de ietwat merkwaardige smeedoven waar we nu ook het smeedwerk moeten uitvoeren.

Mocht er trouwens ooit sprake zijn van een actieve Nederlandse The Long Dark-gemeenschap (zeg nooit nooit, en nimmer altijd altijd), dan lijkt me zo'n cursus een heel aardige activiteit! ^_^ Ding! Di-ding! Ding Ding!!

Link to comment
Share on other sites

Smeden is leuk om te zien kan ik je uit ervaring vertellen.
Het meest fascinerende vind ik nog wel dat niet jij maar de hamer het werk doet en dat het aambeeld zelf ook smeed aan de andere kant van het object. Dat komt door de energie die terug kaatst.

Link to comment
Share on other sites

Het is bijna een soort strategisch spel, zoals je het omschrijft. Inschatten wat het aambeeld doet!
Of het vergt op zijn minst ruimtelijk inzicht. "Dus als ik hier sla, dan voeg ik de andere kant van het stuk metaal die andere vorm toe."
Dat begrip moeten hebben of moeten kweken maakt het ook echt een ambacht.  *nog meer filmpjes van smederijen kijken gaat*

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.